11.04.15

STOP přejídání



Ahoj! :)
Tenhle článek pro mě má poměrně velkou váhu a chci v něm napsat, jak jsem se zbavila zbytečného a hlavně častého přejídání a jak to vůbec začalo.



Někdy na přelomu září/října jsem začala mít až moc časté večerní chutě na něco... no vlastně na všechno :D. Bohužel to nedopadlo jen nějakou drobností, ale většinou jsem snědla strašně velké množství jídla, i když jsem byla plná. Nebylo to klasické přejídání, bylo to mnohem více, a i když už jsem měla pocit že mi praskne břicho, i tak jsem do sebe dokázala narvat strašně hodně jídla. Často to byly i věci, které mi ani nechutnají.
Časem jsem to vybrousila na 1x týdně. Sama nevím, jestli to zašlo až k záchvatovému přejídání, což bylo na podzim dost možné. Byla jsem z toho opravdu nešťastná, protože jsem to nedokázala ovlivnit. Nejdřív to nemělo skoro žádnou váhu (kromě toho že mi bylo nehorázně špatně), pak jsem ale začala vnímat změny i na mém těle a hlavně na psychice, a to mě donutilo s tím začít bojovat.
Na začátku prosince to trochu ustalo, ale blížily se Vánoce a to se snad každý napapá více než je zvykem :D.
Jasně, každý se někdy přejí, to je naprosto normální!!!
Ale tohle bylo něco jiného. Je těžké to pochopit, pokud si tím člověk neprojde :)
S nikým jsem o tom nemluvila, styděla jsem se za to. Chtěla jsem inspirovat, a tímhle bych asi rozhodně neinspirovala. Dusila jsem to v sobě, a popravdě nevím, jestli jsem udělala dobře nebo špatně.
V lednu jsem se dále s přejídáním už stýkat nechtěla a myslím, že se mi s tím i docela dařilo. V ničem jsem se neomezovala, nejedla věci, které mi vlastně ani nechutnají, ale prostě i tak se to sem tam stalo. Potom se to zase začalo zase objevovat častěji a já prostě bez přejedení nevydržela ani 14 dní.
Únor byl podobný - prvních 14 dní super, dalších už to byl boj. A už mě fakt nebavilo si říkat, že už se to nestane. Říkala jsem si to skoro po každé. Základ tohoto článku píšu zrovna po další večerní žranici (8.3.), i když to rozhodně není tak hrozné jako třeba v listopadu (progress! :D).

Postupně tenhle článek budu upravovat, a jsem zvědavá, zda opravdu to dokážu už nadobro překonat a zvládnu to.

11.4.
Vůbec jsem neplánovala termín, kdy se konečně odhodlám tenhle článek dopsat. Prostě až si konečně řeknu, že cítím změnu, a že jsem vyhrála. Lhala bych, kdybych řekla, že jsem za celý měsíc jedla jen #clean a nikdy jsem si večer nevzala žádný ďábelský pokrm. Ale tohle klasické, nevinné přejedení co dělá každý člověk je úplně normální :). Já bojovala s mnohem větším nepřítelem :D
Ano, uběhl pouze měsíc, asi by bylo bláhové říkat, že se to už nikdy nestane. Ale pro mě je vítězství, že už to neberu jako zvyk a hlavně to není 2x týdně. Už si ani nepamatuji, kdy jsem se takhle přejedla naposled. Takže já hrdě můžu říct, že jsem konečně po půl roce vydržela dýl jak 10 dní.
Zasloužím si čokoládu :D

A pokud i vy jste si něčím takovýmhle prošli nebo procházíte, anebo se chcete třeba přejedení ovládat, napíšu sem nějaké věci, které mi pomohly :))

  • Já se nejčastěji přejídala večer, takže pokaždé po večeři jsem vypila ještě sklenku vody. Je fakt pravda, že hlad je převlečená žízeň. No a teď skleničky vypiji třeba 3, protože mám pořád žízeň → takže vám to může pomoct i s pitným režimem →→→ dva problém jednou ranou (nebo sklenkou?)
  • "Tak dneska udělám vyjímku!" - ach, má oblíbená věta. Když jsem se často přejídala, jednou věcí to nikdy neskončilo. Pokud se toho snažíte zbavit, vydržte to. Mně nejvíce pomohlo se nějak zabavit, anebo si třeba vyčistěte dřív zuby, to už pak na jídlo moc chuť není. Vydržte to dneska, vydržte to 3 dny, 7 dní, 18 dní, měsíc... Pak opravdu zjistíte, že vám to vůbec nechybí a že to vůbec nepotřebujete.
  • Silná vůle - ano, tohle v tom hraje úplně největší roli, a taky tu nejtěžší. Neznám žádné tipy jak jí posílit. Prostě se to musíme naučit sami se sebou. Umět se ovládnout a neustoupit :)
  • Většinou po přejedení přichází i výčitky. Těch já měla! :D Ale je úplná blbost si den po tom udělat například detoxikační den anebo se rapidně omezíte ve věcech, které vás právě tolik svádí. To nikdy nedělejte! Protože je to ta největší hloupost, co můžete udělat. Jakmile se v těch věcech omezíte, máte mnohem větší tendenci se jimi zase přejíst. Takže si dejte pár kostiček čokolády do ovesné a zbytečně se neomezujte.
  •  Zamyslete se, kdy se vám to stává nejvíc. U mě to byl pátek večer. Prostě konec všedních dnů, takže si přece zasloužím odměnu. No dobře, odměnu třeba, ale ne plnou ledničku :D Takže já si  v páteční večery udělala mojí oblíbenou večeři a dál už si nijak nepřidávala.
  • Jíst normální jídla. To že si k večeři dáte suchý žitný chleba s plátkem sýra asi není úplně nejlepší varianta. Já měla období, kdy jsem jedla strašně malé večeře. A to byl možná jeden z důvodů, proč to přejídání začalo. Prostě jsem pak měla hlad a nakrájená mrkev mě nezajímala. Takže se snažím jíst normální zdravé večeře, které mě dostatečně nasytí. A když mám ještě hlad (i po skleničce vody), dám si nakrájenou mrkev (:D).
  • Žvýkejte. To byste se divili, jak taková peprmintová žvýkačka dokáže zkazit chuť k jídlu :) 

Ještě bych chtěla říct, že tím opravdu nenarážím na normální přejezení třeba na oslavách nebo s přáteli. Tohle přejídání bylo velice blízko tomu záchvatovému, ale spíš jsem k tomu měla jen sklony. Doufám, že jste to nějak pochopili :))
A to je nejspíš vše. Já vím, že už do toho znovu nespadnu. Že to byla jen nová zkušenost, a přeci všechno špatné je k ničemu dobré.
Mějte krásný den a těším se na vás v dalším článku! :)


4 komentáře:

  1. Zajímavý článek, budu držet palce, aby ses tomu už vyhýbala.

    Life by Peggy

    OdpovědětVymazat
  2. to ja jak kdybych to psala já, ale u mě je to ejste trosku aktuální. sice se už nepřežírám , ale furt prasím i přesto že se snažím jíst zdravě a chodím do fitka jak nejčastěji to jde a taky běhám. ale jelikož žiju ted v holandskua host fmaily vaří na večeři dobré jídlo (takovej normální oběd v čechách) tak je to pro mě dost problém. ale kdžy jsme bydlela sama v praze tak jsem se stravovala prevzane zdrave (clean eating) protoze kdyz jsme nakupovala jidlo tak jsme kupovala jen to zdrave a vaha sla dolu sama..:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se taky kolikrát zprasím, a ještě si v tom libuju! :D Ale vždyť jsme jen lidi. A myslím, že pokud takhle aktivně cvičíš a máš k tomu vůli, určitě se v tobě najde silná vůle odbourat i to přejídání :) Každopádně držím palce a posílám spoustu pozdravů do Holandska, musí to tam být skvělé! :) Ale to doufám, časem zjistím sama! :D

      Vymazat

Děkuju všem za úžasné a milé komentáře❤️